Salam kepada semua,



Untuk pengetahuan, sistem komen disqus dalam blog ini telah ditukar kembali kepada sistem komen blogspot yang biasa. Sepanjang menggunakan sistem komen disqus, ia banyak membantu aku untuk membalas segala komen yang ada. Ada sebab kenapa aku tukar.

Komen disqus

Terima kasih kepada mereka-mereka yang sudi nak komen blog aku ni. Dalam blog aku menerima komen dari pembaca, ada juga pembaca tak tapat nak komen kat blog aku. Aku dapat tahu ini dari kotak komen shoutbox.







Kat atas tu semua komen yang aku dapat. Terima kasih kerana pesanan yang ditinggalkan. Jadi aku cari puncanya, adakah blog aku ni berat nak loading? Sesiapa yang nak timbang blog, boleh KLIK SINI



Berat blog 68.14kb jer, masih di tahap selamat. Jadi mungkin loading sistem disqus agak lambat bagi sesetengah pembaca dari segi faktor internet. Aku pun taw, tak semua pembaca mempunyai akses internet yang laju. Yang pasti, yang sakit mesti la yang guna broadband. Aku pun sakit hati bila nak komen, kotak komen loading lama. adesss



Jadi aku amik keputusan untuk kembali ke sistem yang lama. Komen lama tak hilang sebab masa aku install sistem komen disqus ni, aku gabungkan sekali dengan theme blog. Kalau ada apa-apa nak tanya mengenai sistem komen disqus ni, boleh la tanya yer.

Walaupun kembali ke komen jenis lama, tapi aku masih lagi boleh reply komen korang. Korang pun boleh reply mana-mana komen yang korang rasa nak reply dekat ruangan komen blog aku ni..=)







p/s:pe lagi, meh la testing komen reply kat blog ni..kehkeh :p

26 Responses so far.

  1. zaMir says:

    dah x susah nak komen...=)

  2. hahaha...menarik...cepat je kua

  3. macam mana nk buang balik disqus yek?

  4. dulu aku pun pkai disqus gak sebab senang nk reply, tp xde org nk komen plak. so tukar balik standard blogspot punya Commentbox..

  5. Burungman says:

    pakai disqus agak leceh laa.. orang yang pakai borotben memang susah untuk komen... yang intenet laju je dapat komen dengan senang.. apa2 pun, entri ni makin senang sudah untuk dikomen... yeay untuk encik zack zukhairi! eh silap, encik zack entry! hehhehe


    Joom Terjaah Blog Akuuuu

  6. hurmm.. tu lah pasal.. ramai yg cakap susah nak komen.. maksud gabung ngan theme blog tu caner ye? tak hilang tuh, sama ada tak hilang kat akaun disqus atau dia akan kopi pes masuk komen box biasa nih?

  7. Nur says:

    br igt nk bertukar kepada mende alah tuh..x jadila

  8. Sy pn nk remove gk sistem disqus.. Tp mcm mana yea? Huhu..

  9. senang, mudah cepat dan mesra..hahaha

  10. @nama.aku.lynn senang-senang, tinggalkan komen lagi yer..=)

  11. @taufiq helios sebab kalo guna disqus, dia kene loding dulu..tu yg lmbat sikit..

  12. @ezhan_artwork remove macam biasa je..macam remove gadget lain..

  13. @Azwan Aziz tak ada orang nak komen tu tak boleh nak kata apa la..=)

  14. @Nordin haha..takpe, sekarang dah remove disqus..=)

  15. @eiysya zasya's nak install disqus ni ada dua cara

    1.letak code disqus dekat html add gadget
    2. gabungkan dengan template blog bermaksud kene upload template blog kat disqus..ada caranya

    maksud komen tak hilang tu, apa-apa komen yang ada kat akau disqus akan ada dalam default comment..sebab dah gabung template blog dengan disqus..

  16. @Nur kalau nak cuba tukar, apa salahnya..=)

  17. pilotHans says:

    bro, nak tanya......aku gune disqus skrang..problem aku..window disqus yg prompt out tue xleh nak move....makneye klo ade button bawah x nmpk, user nak naikkan window tue xleh..

    any suggestions? thanks

  18. pilotHans says:

    cube pi my blog...try comment....login as guest..klo ade user disqus u logout dulu...as guess..try pilih insert/include url..then post comment nyer button x nampak..so bile u nak move/gerakkan prompt window disqus tue xbleh..so user terpaksa zoom out (ctrl -) br leh nmpk send comment nyer button..paham x? tq

  19. then, macam mana nak buat utk remove disqus nih, tp tamau komen lama hilang?

Share