diambil dari en.google ok..




Kisah ini diambil dari emel yang telah dihantar kepada kotak emel aku. Kisahnya aku pernah dengar sebelum ini. Aku terpanggil untuk memasukkan ke dalam laman ini agar ia menjadi renungan bersama.



LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yang tak kena je?



ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.



LEMBU : Eh? Kenapa?



ANJING: Aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yang sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".



LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia.Biasalah tu.



ANJING: Kalau aku najis sekalipun, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?




LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yang bukan mahramnya tanpa ikatan yang sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.



ANJING: Wah... ayat ko memang power la. Manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"






Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah menyatakan bahawa : "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram".


Bersentuhan (dengan sengaja apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat, tetapi menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.


Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna".
(Surah Zumar: 9)








"Lahirnya manu sia disambut dengan azan... matinya manusia diiringi solat... antara azan Solat ... alangkah singkatnya hidup ini"











p/s:sila amik iktibar...

17 Responses so far.

  1. huhuhu..
    insaf,insaf..
    satu infi yg sgt bgs.
    :))

  2. aha..sarkastik ayat lembu ngn anjing..
    tp ad msud mendalam kn??
    bgs bro..teruskn...
    ;)

  3. ~ ReD ~ says:

    comel jer anjing tu ngadu kat lembu..:D

  4. cikTi says:

    salam


    bgus gla ntry nih,.
    thnx for sharing,.,

    kdg2 orang xprsan bsentuhan lelaki prmpuan yg ajnabi serta tnpa ikatan nikah lagi hina .,..

    jauhkan aku ya Allah dpd bnd2 mcm tu,.

  5. aku penah dengar cite ni...mmg menginsapkan..moga2 ramai yang terinsap bila baca entri ni~~

  6. helena's says:

    hahaha sengal saya masuk sini!hahaha

    cikhel kembali!

  7. beLLa says:

    y kat atas 2 ke lembu yang cakap?
    comey pewot ye.
    ;pp

    nice entry..;)

  8. bella : thankz..=)

  9. syaza pernah baca pasal ni. he~
    tapi bgus gak di baca lagi.
    muhassabah diri kembali.


    abg ZE, anda di tag!

  10. Allahuakbar..
    terima kasih ye.
    terasa sungguh dihati ini..

    salam kenal.

    tolong tanya kat encik lembu tu, dia org kedah ka? hahah. :p

  11. pegang tangan semua tuh macam benda biasa je skang nih
    tau dosa, nak buat jugak.
    manusia manusia..

  12. kakachan says:

    anjing dgn lembu lagi pandai dr kite. hehe. comei2.

  13. .AQAMZ. says:

    selalu org ckp,
    bodoh mcm lembu kan.
    hehe
    best2 :)

  14. aqamz : thankz..=)

  15. madiey says:

    sgt mendalam, tapi mmg menberi pengajaran. thx beb utk info ni, (:

  16. Wanie-san says:

    Biasela org zaman sekarang..ingt duniawi je..akhirat enth ke mana.kne byk2 beristifar n bertaubat..

Share