Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

budak cina kena langgar, budak cina dilanggar, budak cina dilanggar mati hari ini, budak kena langar di cina, kes budak kena langgar, keadaan budak yang dilanggart, keadaan budak cina dilanggar, keadaan budak yg dilanggar di china, gambar budak cina dilanggar, gambar budak cina 2 tahun, berita budak cina kena langgar, budak cina yg kene langgar, budak cina yang, budak cina 2 tahun dilanggar mati, budak cina 2 tahun kemalangan

Info terbaru mengenai Adik Yuen iaitu budak 2 tahun yang dilanggar dan tidak dipedulikan. Ini adalah fakta sebenar atau mungkin peringatan kepada sesiapa yang ingin pergi ke China. Pergi bukan sebarang pergi, pergi ke sana mestilah dengan pengetahuan tentang undang-undang di sana. Kalau tak, merana nanti.


Kalau kita jumpa atau ternampak orang lain dalam kesusahan seperti seorang makcik terjatuh dari basikal, atau ternampak budak kecik dipukul atau dibuli ataupun korang nampak seorang tua yang tiba-tiba diserang sakit jantung, SILA JANGAN TOLONG!

YA, benar kawan-kawan. JANGAN TOLONG! Nak tahu kenapa? Sebabnya bila kita tolong, orang itu dah menjadi tanggungjawab korang. Contohnya kalau kita nak tolong makcik yang jatuh basikal tu, katakan makcik tu patah kaki. Maka kita yang akan kena tanggung semua kos perubatan dia sebab kita yang tolong dia dan kita akan disaman oleh anak makcik tu sebab kita lah penyebab mak die jatuh.

Inilah faktanya undang-undang atau masyarakat di China. Nilai moral atau sifat kemanusiaan dah takde. Mereka akan pentingkan diri sendiri sebab kalau mereka tolong sekali pun mungkin mereka yang akan tanggung akibatnya.

Ada satu cerita lagi di akhbar China. Dalam akhbar tu penulis bagitau ada seorang askar menolong seorang tua yang terjatuh secara tiba-tiba. Kerana prihatin tak ada orang lain nak tolong, maka askar ni pon membantu orang tua tersebut tapi malangnya anak orang tua ni nampak die pegang mak dia. Jadi, dia menuduh askar ini yang tolak mak dia. Dan askar tersebut dikenakan saman dan terpaksa menanggung kos perubatan orang tua tersebut.

Akibat dari peristiwa itu, dia telah pun dibuang kerja. Jadi kes budak yang kena langgar ni pun sama. Baik biarkan sahaja budak tu sebab kalau tolong dan tiba-tiba terjadi apa-apa yang lebih teruk kepada budak tu, orang yang menolong akan kena tanggung.

Nak tahu tak apa yang pemandu van itu cakap pasal dia langgar budak perempuan tu?

Mula2kan die dah terlanggar budak itu dan dia berhenti sekejap sebab perasan die langgar budak. Masa tu budak tu berada di tengah-tengah antara tayar depan dan tayar belakang. Dia terfikir kalau budak tu mati, die cuma perlu bayar denda lebih kurang RMB10,000- RMB20,000 jer. Tetapi kalau budak tu hidup die kena tanggung akibatnya seumur hidup so die teruskan langgar budak tu dengan harapan budak tu akan mati.

Itulah undang-undang di China yang mana kalau langgar mati lebih senang nak kira daripada langgar hidup. So sekarang pemandu van tu sangat berharap yang budak kecik ni akan mati.

" Kalau langgar orang tapi mangsa mati, si pemandu akan hanya dikenakan denda lebih kurang RMB10,000-RMB20,000. Demi memastikan dirinya selamat dan kurang bebanan, dia sengaja terus melanggar adik Yuen menggunakan tayar belakang van. Kerana takdir ? Adik Yuen masih bernyawa dan adakah sekarang pemandu van @ pesalah itu masih berharap adik Yuen mati sebab nak lepas dari hukuman yang lebih berat ? Ya.


Langgar mati, hukuman lebih ringan.
Langgar hidup, hukuman lebih berat.

7 Responses so far.

  1. budak ni pon dah xder dah..
    hembuskan nafas terakhir..
    baru je keluar kat paper sana..kan?

  2. btl....! kalau tak caya, gi lah sana...org sana yg miskin adalah sgt miskin, yg kaya adalah saaaaaaaaaangt kaya.curang dia sgt jauh.tak mcm kita, masih ada taraf sederhana...

  3. huhu..nanti kalau China kena bencana alam..kita jgn tolong..nanti kos kita tanggung plak kan.

  4. EYQASARA says:

    adoi.. susah la klu mcm nie.. mane la pergi kemanusiaan.. penting duit dan harta dari nyawa.. huhu.. malang betul budak tu..

  5. Tanpa Nama says:

    boleh x nak like komen dari "si Bunga Kopi...

  6. betul2. kat negara china dah takde nilai kemanusiaan.

  7. Unknown says:

    tapi bagus gak dia meninggal...sebab dia akan ke syurga...kita ni yg tak tentu lagi

Share