Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Video Tsunami Dan Gempa Bumi Di Jepun

11 Mac 2011 Video tsunami di Jepun yang telah menjadi perhatian di seluruh dunia sekarang. Video tsunami tersebut yang menyaksikan gempa bumi telah menyebabkan banjir tsunami yang besar melanda Jepun dengan teruknya. Walaupun mereka negara maju, tapi kesian la jugak.



credit to Joegrimjow

Memang teruk la keadaan kawasan yang kene tsunami tu. Habis semua dia sapu termasuk kapal, bangunan, kereta, tanaman.



A magnitude 8.9 earthquake slammed Japan‘s northeastern coast Friday, unleashing a 13-foot (4-meter) tsunami that swept boats, cars, buildings and tons of debris miles inland. Fires triggered by the quake burned out of control up and down the coast.

At least one person was killed and there were reports of several injuries in Tokyo, hundreds of kilometers (miles) away, where buildings shook violently through the main quake and the wave of massive aftershocks that followed.

TV footage showed waves of muddy waters sweeping over farmland near the city of Sendai, carrying buildings, some on fire, inland as cars attempted to drive away.

“This is a rare major quake, and damages could quickly rise by the minute,” said Junichi Sawada, an official with Japan’s Fire and Disaster Management Agency.

Credit kepada dikelantan.com

Japan earthquake to cause Tsunami in the Malaysian East Coast in a few hours. Stay away from the coast!

Berkemungkinan Malaysia akan juga kene tempias tsunami tersebut. Area yang dianggarkan adalah Terengganu dan Sabah. Apa yang perlu kita buat sekarang adalah doakan keselamatan semua.



p/s:harap-harap rakyat Malaysia selamat dari semua ni..amin..

7 Responses so far.

  1. arap kami semua dijauhkan dari bencana seperti ini.. AMIN...

  2. hopefully keselamatan saudare mare kat sane terpelihara . Amin...

  3. nauzubilah, kesian tengok, mintak dijauhkan daripada kita semua, walau apa jua sekalipun, azza turut bimbang, orang yang azza sayangi pun ada berada di sana, osaka, harap mama azza terselamat .

    tolong doakan mama azza di sana yea :')

  4. subhanallah..
    laju betul tsunami ni.. sapu terus.. moge2 malaysia d'jauhkan daripada ancaman tsunami lah hendaknya..amin..

  5. risau jugak kalau perkara macam nie terjadi di malaysia.. harap2 dijauhkan la bencana alam macam nie..

Share