Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

tsunami di jepun

Dah bagi tahu dah, kematian bukan satu gurauan. Walaupun tak kene kat batang hidung sendiri tapi tak bermakna kita boleh sindir dan buat gurauan. Beratus orang mati bai, nyawa orang melayang bai, bencana alam bai, apakejadahnya nak bergurau?



credit to aliffcullen

Gambar diatas adalah ilustrator seorang pelukis yang disiarkan dalam akhbar Berita Harian. Memang memalukan rakyat Malaysia. Kita dah dalam kategori aman, tak perlu nak menganjingkan mereka yang dalam kesusahan. Apa nak jadi la.

Ini malapetaka atau petunjuk dari-NYA, bukan gurauan bai! Otak letak kemana? Ini yang dikatakan "hak bersuara?" Berikutan ekoran lukisan yang menyebabkan orang tak senang itu, akhbar berita harian telah mengeluarkan artikel Berita Harian Minta Maaf

Adakah isu ini dah tamat?



baca sini Malaysian Newspaper Pokes Fun At Recent tsunami Disasters

Masuk akhbar online CNN kot! Apa kes? Sekarang dah memalukan seluruh rakyat Malaysia. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kompem negara terdekat dah mengutuk habis lebih-lebih lagi negara yang masih ada segelintir tak berapa dengan Malaysia, iaitu negara seberang.

Adakah dia akan mengutuk Berita Harian? Tidak sama sekali, seluruh rakyat Malaysia akan kene tempias. "Hak bersuara?" fikir-fikirkan la. Ada benda boleh disuarakan secara umum, ada benda tak boleh disuarakan. Sungguh memalukan. Apa nak jadi la..



p/s:video benci anwar hadi adalah perbuatan individu yang cetek IQnya..=.=

31 Responses so far.

  1. salam

    ape nak kata.. susah bila bersuara tanpa asal usulnya. cuma apa2 yg terjadi Insyallah akan berusaha dengan aman. kita kang bersuara kena balik.. haish!

  2. efa says:

    adess ada gak yg cmni erk aduss apa la nk jd....

  3. wana_wani says:

    em....cetek pemikiran..suka mempesendakan org lian...yang dalam kesusahan

  4. membuat kn org berpikiran malaysia nie suka men2 dgn benda serius

  5. @apezs shah siapa yang akan kene bersuara balik?

  6. @efa tak taw la apa nak jadi..=.=

  7. @wana_wani biasa la, orang kata bergurau..tapi bergurau biar bertempat dan kene tengok keadaan..

  8. adoi!!! malunya dah la masok CNN. CNN tu!! global punya rangkaian berita! disgracefull ==

  9. tulah ! baca paper harakah saja. berita hairan tu mengarut ja .

  10. @IftiMonstaa CNN kot, bukan calang-calang medium info..memang memalukan..=.=

  11. Nabiel says:

    sengal la!
    buat malu ngara sndri..
    tapi mcm mane bleh sampai ke CNN?
    kdg2 ade jgak pmbelot dlm ngeri nie..
    knape tk snyp2 jek..tk pyh la nk bgtau smpi ke CNN..nti ngara lain akn buruk sangka pda Malaysia
    hurmmm..atas kesilapan rakyat Malaysia sendiri~uhuhu

  12. rarapuing says:

    Pelik je benda camni pun ada jugak nak buat gurau...haaaaaaissh

  13. @Nabiel entah la, bukan senang nak masuk CNN tu kot..

  14. @rarapuing bergurau tu boleh tapi tak kene dengan situasi sekarang..

  15. sedih bile perkare cmni di main2 kn.. ;(

  16. Dda Ly says:

    ade ke orang yang mempermainkannye?? betul ke?
    tak de hati perut la tu..

    meh ke rumah..
    ~damia, tolong lah!~
    keep in touch ye..♥♥♥

  17. lebih 1000 yang mati, dan mungkin beribu yang masih hilang.

    nak bergurau pun biar kena tempat.

  18. mmg sgt cetek!! low minded yang buat vdeo anwat hadi anak pak man tuh..

  19. entah la . memalukan negara sendiri . kita boycott berita harian . baru sedar sikit diaorang .

  20. pelukis tu mengigau kot time lukis tu...ehhhh..

    hehehe....jgn wat main2...akal pendek sedikit...
    sbb tu la terjadinya lukisan tu...

  21. Naddia says:

    abg zack! abg zack!
    memg bengang kn dgn katon tuh..sape yg lukis tak pelik. sape yg meluluskan katun tuh yg pelik! da la "org sane" memg nk sgt kite bergaduh dgn jepun. tgok..da jd camni. satu malaysia kene! sy nk wat entry mntk maaf laa..
    excuse me..kamu dari indonesia?

  22. @Nurul Atika sedih sebab kita juga akan kene tempias..=.=

  23. @Dda Ly ini betul-betul, bukan main-main..=.=

  24. @Alexandriana Alia tau takpe, nyawa yang hilang bukan benda yang boleh dibawa bergurau..

  25. @Bella Ayub orang yang cetek IQ memang suka buat video macamtu..

  26. @selipar jepun tak leh nak boikot gak..

  27. @KUREKURE COMEL kalau mengigau pun, macamana lukisan tu boleh lulus untuk tontonan umum..

  28. @Naddia ntah la, sape yer yg luluskan lukisan tu..

  29. malu kot...sampai ke CNN kabarnya...takut nanti, kalau malaysia terkena musibah, negara lain pula buat begitu pada kita....nauzubillah...

Share