Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,



Apa cer ni? Siapa hina siapa? Siapa yang layak bersuara untuk menghina orang lain? Adakah mereka layak atau mereka memang tak layak hina orang lain? Marah biar bertempat, salah marah siapa nak menjawap dengan orang ramai? Ha, nak tahu apa dia? Kene la baca sampai habis.

Sebelum apa-apa, sila baca artikel dibawah ini. Klik gambar untuk melihat lebih jelas.



Untuk pengetahuan semua, artikel ini telah di postkan ke blog UTP Daily dan link untuk melihat artikel itu adalah http://utpdaily.blogspot.com/2011/02/pelajar-utp-menghina-itms.html. Malas nak cerita lebih, aku terus kepada pendapat aku.

Mengenai pelajar yang menghina staff

Tidak dinafikan jika perkhidmatan internet akan menjadi perlahan, sedikit sebanyak mengganggu proses pembelajaran pelajar. Bukan sekadar perlahan tapi perlahan sangat. Bila tugasan lambat hantar, siapa yang akan dipersalahkan? Pelajar jugak.. Macam biasa la, bila dah marah keluar la idea nak kutuk itu ini. Bukan tak ada usaha berjumpa, tapi jawapan yang diberikan oleh pihak sana mesti sama.

Mengenai staff yang menghina pelajar

Yang ini lagi best, selalunya pelajar yang kutuk institusi dia akan dipandang serong oleh pihak staff. Tak percaya, cuba korang kutuk institusi korang dan bagi link kat lecturer atau staff institusi korang, kompem kene ban. Dah ni staff yang hina pelajar? Lagi menarik dia samakan pelajar dengan anjing? Wow, bestnya statement yang dikeluarkan. Pelajar = anjing-anjing yang menyalak?

Ni apa kes ni? Adakah dia sebagai pekerja/staff di pihak atas layak menyuarakan statement sedemikian? Yang lebih dahsyat statement tersebut dipaparkan melalui blog. Dah tu, siapa yang menyalak sebenarnya ni?

Kalau dah staff pun boleh buat statement dekat blog, pelajar pun boleh la yer mengeluarkan rasa ketidak puas hati terhadap staff tersebut. Sebab dia seorang yang menaip dan post, tapi anjing-anjing(pelajar-pelajar) yang dia sebut tu umum bermaksud ramai pelajar. Terbaik lah, budi bahasa budaya kita.

Akhir kata,

Aku amik contoh jer la. Kalau ada anonymous yang kutuk blog, tak perlu kita melenting. Lagi kita melenting, lagi itu dia suka. Bila dia suka, next entry dia akan kutuk lagi dan lagi dan lagi. Apa perlu buat? Abaikan jer. Tak suka komen dia, delete ajer. Tak susah bukan.

Kaitannya dengan kes hina menghina ni, staff tersebut tak sepatutnya mengeluarkan statement sedemikian. Kerana nila setitik, semua staff akan dikutuk kerana seorang punya statement. Mungkin cara pelajar salah kerana kutuk dulu tapi tak bermakna dia perlu kutuk balik. Jadi sama je kes dia, hina menghina balik.

Sepatutnya dia buat statement "haraf maaf, perkhidmatan internet masih dalam proses bla bla bla..." walaupun dalam keadaan marah sekali pun. Pelajar yang lebih menggunakan perkhidmatan internet, staff selalu guna ker?Ker dia pun guna untuk berfacebook? (statement berfacebook juga sepatutnya dia tak patut keluarkan)


sumber gambar dari Bukan Sekadar Cakar Ayam


p/s:mendiamkan diri itu lebih baik..

9 Responses so far.

  1. dah hina menghina sudah ..
    apalah nak jadi ye nanti ..
    tak patut kan dorang hina mnghina ..

  2. MuJE says:

    abang heker.. ade sikit pembetulan. utpdaily ialah blog persendirian ye... hihi

  3. nelly : statement anjing tu agak kurang sopan..

  4. pelajar sekarang bukan macam pelajar dulu yang bersopan santun....aku rasa sebab terlebih manja ni

  5. Nabiel says:

    hurmm..
    bkn ape ZE..kdg2 msg2 tk phm keadaan msg2~
    tk geti nk btlk ansur..
    klu dah dua2 api~mmg la meletup..
    suppose msti btlk ansur msg2..
    dn pkr sblm nk mrh..nape leh jdi cmtuh..
    kan?uhuhuhu..=)

  6. pelajar zaman sekarang nie kena rotan sket je teros saman cikgu.. manja tahap vavi..hehe

  7. Niesa says:

    hurm...ssh kan skang..hina mnghina..mcm mna nk maju..btw thanks 4 info..ehe..(^_^)

  8. zaman blog zaman kebebasan bersuara...mungkin?
    hahaha

Share