Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,



Kali ini aku nak kembali kepada asas. Asas menjadi seorang blogger. Mungkin aku tak layak nak cerita bab blogging ni tapi ini adalah tips yang aku nak kongsi setelah setahun berblogging. Tips pertama yang aku nak kongsi ada asas penting jika anda seorang blogger.



Membaca

Jika korang seorang blogger, korang perlu membaca. Baca, baca dan baca. Kenapa nak kene baca? Dengan membaca kita boleh dapat idea nak buat entry baru. Kita juga boleh pelbagaikan pengisian entry dalam blog, kita boleh tahu benda yang kita tak tahu dan banyak lagi.

Banyak yang boleh kita dapat dengan membaca. Membaca jambatan ilmu. Jika tak ada idea, sila baca blog orang lain. Singgah blog orang lain dan baca entry. Idea ni banyak tapi nak olah tu amik masa sikit. Dengan membaca sedikit sebanyak dapat membantu korang buat ayat untuk entry baru.



Menulis

Yang ini penting. Setiap blogger kene menulis. Kalau tak menulis, macamana nak buat entry dan macamana leh ada entry dekat blog kan? Disebabkan ada segelintir yang yang kurang amalkan asas menulis ni, sebab itu ada golongan yang copy paste. Dengan klik klik dan paste kat blog, dah ada 1 entry. Senang, mudah dan busuk punya perangai. Cuba la buat ayat sikit.



Sebab apa aku mulakan dengan asas ialah aku juga mula dari bawah. Mula dari asas, mula dari tak tahu buat entry dan tak tahu menahu pasal dunia blogging. Jika korang seorang blogger, seharusnya ada 2 asas penting ini dalam diri. Sekian sahaja tips dari aku.

14 Responses so far.

  1. zaMir says:

    huhuhu...kalau difikirkan balik...blog nih boleh bg kepuasan sbnarnya...kpuasan berkongsi pnulisan kita dgn pembaca...haha...

  2. Unknown says:

    tips dari tops bloggers.. perlu take note.. =)

  3. Raden says:

    ramai blogger yg nk dapatkn ramai follower dgn buat contest. pahtu syrat die suh org follow die dlu. memgla leh pat ramai follower...xkesahla isi entry die camne an..apekah pandanganmu wahai abg zack? abg ke? haha
    weh..tulis la entry sal nieh!

  4. dan harus ada niat yg betul jika mahu blogging.
    setiap org blogging atas sebab tersendiri.
    terpulang juga pada masing2 sbnarnya.
    ada juga org yg hanya drop komen walopn x baca entry org lain dgn harapan supaya org komen balik n follow blog.
    again, back to nawaitu kenapa kita mahu berblogging. masing2 ada cara sendiri.. :)

  5. Niesa says:

    owh...nice..thanks 4 da tips...dlu mmg cm xberminat nk update entry..cuma suka bca entry org lain je..tp skang nk cari kwn baru + kongsi crita..apa2 pn..thanks again..(^_^)

  6. MuJE says:

    awww.... tenkiu abang zack! kena save page ni.. LOL

    ps: asal button like abang zack jadi camtu?

  7. ayulunera says:

    wah.....bes ni..tips yang simpel tapi bernas...ayu tak smapai setahun lagi berblog..tapi betol la.kene belajar dari otai jugak..thanx...=)

  8. setuju... saya baru berkenalan dengan dunia blogging x sampai sebulan...

  9. ok akan take note jugak lah

  10. LyA SaFaR says:

    like....n take note too...

  11. slm zack..aku nak mintk tolong skit..sebb hg terra bab2 blogging nie..weh, dulu, aku punya url is http://zudientstory.blogspot.com ,. then, aku tukar ke http://sayabulat.blogspot.com ... masalahnye skrng, ble blogger lain nak letak url aku dekat bloglist dorng..url tue bertukar ke url yang lama..then, ble click, not found..harap hg pahm soalan aku..tolong2..ihihih

Share