Salam kepada semua,



Ini cerita aku sambut tahun 2011. Masing-masing menyambut tahun dengan cara tersendiri. Kalau sebut sambut tahun baru, yang pasti persembahan bunga api la yang popular. Tak semua sambut dengan tengok bunga api, masing-masing ada cara tersendiri untuk sambut tahun baru. Tahun ni aku sambut tahun baru lain dari yang lain..=)

ikan bakar

Tahun baru kali ini aku sambut tahun baru dengan makan ikan bakar. Masa ni malam tahun baru kalau tak silap lagi 1 jam nak masuk 01/01/2011. Pertama kali sambut tahun baru dengan ikan bakar. Bila masing-masing tak ada kerja nak buat. Antara ikan yang dikorbankan ialah ikan tilapia, ikan kelah dan ikan rohu.

ikan bakar

Ikan tilapia ni sepupu aku pancing kat kolam. Ada 5 ekor tilapia merah dan sekor ikan tilapia hitam. Boleh tahan jugak tangkapan dieorang ni. Besar tapak tangan semua ikan tilapia tu.

ikan bakar

Yang ini ikan kelah. Ayah aku dapat dari lombong kawan dia. Besar-besar ikan kelah ni. Semuanya ada dalam 6 ekor.

ikan bakar

Pernah dengar ikan rohu?ha, aku pun pertama kali dengar..hehe Yang ini adik aku dapat hasil dari pancing dengan kawan dia. Yang ini lagi besar, lagi besar dari lengan aku. Dalam banyak-banyak ikan, ikan ini yang ditunggu-tunggu. Sebab ayah aku ikan ni lagi sedap dari ikan tilapia dengan ikan kelah..hehe

Sesi menyiang ikan

ikan bakar

Masa ni la masing-masing nak tunjuk skill menyiang ikan. Padahal masing-masing tak pernah siang ikan dalam umah. Nasib baik tak pecah hempedu ikan tu, kalau pecah paham-paham je la yer..=P Semua ikan keras sikit sebab dah masuk peti ais. Agak susah sikit nak membelah peru ikan tu, kene rendam dulu.

ikan bakar

Dah selesai buang isi ikan, gaul pulak dengan kunyit dan garam. Balut lak dengan daun pisang. Sekeliling ikan tu kasi sapu minyak kelapa, baru cepat sikit masak.

ikan bakar

Yang ini dah siap bakar. Masing-masing dah mula main cop-cop ikan mana dia punya. Yang bujang-bujang tengah hangus kulit bakar ikan, yang makcik-makcik duk sedap makan ikan yang telah dibakar. Hampeh tul!haha

Jam menunjukkan pukul 1 pagi. Terkejut semua sebab tak sangka sampai lewat macam tu. Selesai angkat ikan rohu(ikan besar sangat, lambat sikit nak masak), masing-masing amik pinggan ceduk nasi kopek ikan cicak dengan kuah asam. Rasa kaw punya.

Disebabkan ikan tilapia habis, dapat rasa cuma ikan kelah dengan rohu jer. Leceh macam ikan kelah ini. Tulang dia bukan main banyak. Semua makan dengan diam(bajet sopan la) bukan sebab apa, sebab tekun duk mencari tulang kat ikan. Habis makan, aku tidur umah sepupu. Aku dah ngantuk nak tidur tapi sepupu aku ni burung hantu semuanya. Masing-masing tidur lewat duk syok sangat main counter strike kat laptop aku. Begitu la cerita aku sambut tahun baru..hehe =D








p/s:minyak naik lagi?adeihh..

12 Responses so far.

  1. GKSB says:

    duri ke tulang? hehehe

  2. Nur says:

    kecur air liur..hoho

  3. zairie_ars says:

    duri ke tulang..?? hehe

  4. ZE says:

    dah betulkan..kehkeh

  5. ZE says:

    kasi telan air liuq tu..=P

  6. Rara says:

    wahh boleh tahan jugak laki menyiang ikan. :)

  7. Aen says:

    Waaa, nak sikit ikan bakar tu, ngeeeee

    joke je


    p/s : jom join sini

    http://officialaenlicious.blogspot.com/2010/12/contest-fesyen-untuk-semua.html

    jgn lupa komen link i bg tu

    wish me luck ya

    thanks

    :)

  8. ZE says:

    jangan pandang ku sebelah mata yer..hehe

  9. ZE says:

    dah habis da, semua ada dalam perut..=P

  10. wah...
    sambut tahun baru yg unik...
    eazy dok umah jep
    hehe
    xD

    http://eazy-izzuddin.blogspot.com/

  11. ZE says:

    takpe la duk rumah, jimat duit dari kuar g mana-mana..hehe

Share