Salam kepada semua,


Kali ini nak cerita antivirus baru yang aku gunakan. Setelah serangan malware tempoh hari, aku telah mengambil langkah berjaga-jaga iaitu scan laptop menggunakan latest entry Malwarebyte's - Anti Malware . Memang tak sangka la, scan punya scan jumpa 320 malware dalam laptop aku. Patut la laptop aku macam ada mengong sikit.





Antivirus Avira ni aku guna private jer. Malas nak beli yang ori. Lagipun kalau guna antivirus avira ni, laptop tak berapa berat sangat sebab ringan. Dah nama pun ciplak punya, mesti la ringan..hehe Kuat ke antivirus avira ni? Antivirus avira ni ranking ke berapa kalau original punya?

2011 AntiVirus Software Review

Klik gambar untuk lebih lanjut.

Kalau yang original, avira berada di tangga ke 8. ok la tu, bawah 10. Selepas kejadian malware tersebut, aku telah tukar avira ni sebab antivirus bitdefender(top 1 kalau original) dah tamat tempoh.



Selesai jer install, avira akan automatik update dan scan terus tanpa bertanya. Habis je scan, memang ada lagi virus lain. Nampak tak gambar kat atas tu. Ada 57 virus telah dikesan. Kebanyakkannya dari trojen.



Dah scan tu, avira akan quarantine kan semua virus tu. Jangan lupa deleted lak yer. Hapuskan teruskan mereka-mereka ni. =)



Antivirus avira ni agak menarik sedikit. Kalau ada malware yang menyerang file, dia akan mention seperti gambar di atas. Boleh tahan la kan. Tapi rasanya dia detect malware je la setakat ni, virus lain tak taw la.


Ada pengkomen tanya pada entry malware ni "Kalau pakai google chrome macamana" iaitu untuk mengelakkan google report attack page. Dekat entry tersebut, aku hanya letak yang guna mozilla firefox. Yang ini bagi yang guna google chrome. Lebih kurang sama jer.




Tak kira la guna antivirus original atau yang private punya, yang penting kene selalu update dan jangan lupa scan. Kalau boleh scan setiap hari, kalau rajin la kan. Kalau tak seminggu sekali ker, atau sebulan sekali. Kalau jarang scan pun, sila update antivirus tu. Jangan dibiarkan dia tidur. Nanti virus akan membiak. Tak guna kalau pakai yang original tapi tak update serta scan. Baik pakai yang private jer. Selagi kita access internet, selagi itu malware dan virus boleh ada dalam laptop/komputer.







p/s:hari ini semua cerita pasal i-phone 4..hp yang ada ni pun tak berapa nak guna sangat..kalau ada kontest dapat i-phone 4 tu, memang aku masuk la..aku memang suka benda percuma ni..=P

8 Responses so far.

  1. laptop aku otai.. tak perlu antivirus... hehe

  2. Nick_irfan90 says:

    samalah aku pun pakai avira dulu pakai avast xdpt detect malware pakai avira dapat gak detect 1...

  3. alamak.. laptop ni pakai antivirus apa ye??? x penah pedulik punn

    ~ Rumah ko ada Flat Screen TV?

  4. chekguisza says:

    salam,
    akak bab antivirus ni pun zero.. semuanya adik buat.. akak tak tahu apa2..
    adeh.. huhuhu

  5. sayaarief says:

    aku pakai avast je.
    haha..da malas nak amik tawu sal virus2 ni..
    :D

  6. ada ker avira "private"?

    aku guna AVG.. sama la malas nak kisah dah pasal antivirus ni....
    JEMPUT BACA DI BLOG SAYA
    domain percuma
    Kisah hari jumaat
    Gambar menarik
    Setem untuk Menyumpit

  7. Hahaha.... Bende nie related dgn post sy... Antivirus Avira n Attack PAGE... http://c-nurse.blogspot.com

Share