Salam kepada semua,


Kuih tepung pelita adalah kegemaran aku semasa berbuka puasa. Kalau aku tidak tahu apa yang akan dibeli, aku akan beli tepung pelita ni. Harga biasa selalunya RM1 dapat 3. Tak taw la kat tempat lain.

kuih tepung pelita



Aku lebih suka tepung pelita tradisional. Sekarang tepung pelita pun ada yang moden punya. Macamana bentuk yang moden tu? Kalau yang tradisional, yang biasa lapik dengan daun pisang. Untuk yang moden tu yang letak dalam bekas plastik. Tapi selalunya yang jual macam tu yang kawasan bandar. Tapi tak mustahil la ada di kawasan pedalaman juga.

Walaupun resepi ni dah lama tapi masih lagi menjadi pilihan hati ketika berbuka. Sedap memang sedap. Ditambah dengan ada kuah sikit kat dalam tuh. Pergh!petang nanti kene cari jugak bende ni untuk berbuka nanti..kehkeh

Kalau ada sesiapa nak resepi tepung pelita, boleh klik pada gambar ini.

resepi tepung pelita

credite kepada ciklinn..=)

Berdasarkan tajuk entry, apa dia limeh tu dan apa dia limas tu? Ini perkara yang berlaku jika orang luar menginap di negeri orang. Mesti dapat taw perkataan baru di sesebuah. Di Kuala Lumpu atau di Selangor, aku panggil kuih ni tepung pelita. Tapi di Perak, orang sini panggil limas. Bende yang sama tetapi nama yang berbeza.

Perkataan ni aku dapat taw bila aku dengan beberapa orang kawan singgah di bazaar Greentown Mall. Aku cakap aku nak cari kuih tepung pelita tapi kawan-kawan dari Perak kurang faham. Dieorang kata tu kuih tepung talam ke? Tak jumpa kat situ.

Bila singgah bazaar di Medan Gopeng baru jumpa kuih tu. Terjawap la segala persoalan disitu. Kuih tepung pelita itu adalah kuih limas. Ejaan dia limas tapi sebutan dia limeh mengikut slang Perak la yer. hehe









p/s:lepas ni resepi masakan dari aku sendiri lak..=P

42 Responses so far.

  1. sekarang sume kuih mahal! tepung pelita tuh dapat 2 je RM1..ciss

  2. ciktomyam says:

    gulp. tahan napsu. tahan napsu. hehe

  3. Erieqa Erine says:

    kuih bongkok lagi sedap! :D

  4. Adziim says:

    Baru aku tahu...ingatkan limeh/limas tu ...bunyi cam limau je.

  5. farah says:

    aaaaaaa. ini kueh manyak sedap looo.tapi area timur je carik yg sedap. balik kuantan semata na carik kueh ni yang sedap.

  6. Nurul a.k.a Riko says:

    yes...betul tu. Kat kg. akak...mmg panggil kueh limas...sedapkan. Terbaekkkk....

  7. miss labi says:

    ooo ini memang faveret haku..sedap menjilat jari..eh tapi kan, kamu sure ke ini tepung pelita..dulu acik ada baca tau, kuih pelita dengan kuih tako kut lebih kurang sama je..hehe..yg acik suka tu rupanya kuih tako..hahahaha..tp kalau jumpa kuih mcm ni acik beli je xkisah lah tepung pelita ke tako ke asal sedap masuk mulut :)

  8. Bidadarihijau says:

    wah suke sangat ini kuihhhhh

  9. shaa bonitaa says:

    terbaek lah kueh ni! =)

  10. snf says:

    same! suka kuih tepung pelita jugak... hmm....lagi prefer yang traditional la...baru wangi dengan daun tu..kan?

  11. ZE says:

    wow, mahalnye..kat mana tuh?

  12. ZE says:

    kuih bongkok?tak pernah rasa lg kot..

  13. ZE says:

    limas yer, bukan limau..=P

  14. ZE says:

    memang sedap kalau dibuat sedap..kalau yang tak sedap?=P

  15. ZE says:

    ada juga jenis lebih kurg mcmni..yg ada isi sikit dlm tuh..tp kurang minat..minat yg ini jugak..=)

  16. ZE says:

    Selamat Hari Kemerdekaan Yang Ke 53..=)

  17. ZE says:

    BH, kita ada persamaan..hehe

  18. ZE says:

    jom beli untuk beerbuka nnti..=P

  19. ZE says:

    sama la kita..masih lagi minat yang tradisional..=)

  20. Fza says:

    Peh! harus cari ini kueh hari ini. hohohoho

  21. sugar2 kapas strawberry says:

    tepung pelita skang ni byk letak dlm bekas plastik cmtu..xde rasa asli da

  22. Nurika_jianie says:

    mahuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu !

  23. fara_aina989 says:

    suka makan kuih pelita jugak..=)

  24. Nesa says:

    ow..suke kuih pelita. lg2 santan yg atas dia 2..

  25. Miss lolly says:

    banyak kat sini, tapi kureng gemar :P

  26. maCy says:

    dulu sengget dapat 4 skg sengget 2 je! :(

  27. wahidah says:

    suke sgt tepung pelita...mmg counting dyas nk blk nk cri kuih ne...oh tepung pelita..cravings seh..:)

  28. cik birder says:

    skang nih jual rm2 dapat 5 ketul tepung pelita!suke jugak!

  29. ZE says:

    RM1 dapat 3? RM2 dapat 5?

  30. ZE says:

    cari jangan tak cari..=)

  31. ZE says:

    harga barang naik kot..

  32. ZE says:

    mahalnya..kat mana tu?

  33. ZE says:

    awat tak gemar lak lolly ni..haish

  34. ZE says:

    betul tu..=)

  35. ZE says:

    zaman dah maju..tepung pelita pun nak maju jugak..=)

  36. ZE says:

    cari, jgn tak cari..=)

  37. Mya Amira says:

    ni fav aku ni.. suka gler kot..
    biase la perak, malas pon jadi maleh.. haha.. :p

  38. doyah says:

    terliurrr~~~~~~~~~~~~~

Share