BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM


Salam kepada semua,



Entry kali mengenai info agama. Ini aku dapat dari email. Mungkin ada yang dah post mengenainya dan mungkin ada yang tak tahu. Ini info yang aku rasa berguna dan aku rasa layak untuk dikongsikan bersama. Adakah korang mengetahui mukjizat di sebalik BISMILLAH??





Mukjizat di sebalik BISMILLAH

BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz 'BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM' yang bermaksud 'Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.'





KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1.. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail..

2.. BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. '(Hadith Qudsi)

3.. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4.. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5.. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6.. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 (QS. AL Muddatsir: 30). Ibnu Masud berkata: 'Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari. '

7.. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) Hingga tiap huruf berkata, 'Siapa yang membaca BISMILLAH maka, kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya.'


8.. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH, nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9.. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10.Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 Kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari Gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.

11.Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca..



gambar credit to en google


Adakah anda membaca entry ini sampai habis??Ok, secara tak sedar sudah berapa kali anda membaca ayat Bismillah??Semoga kita beroleh pahala dengan membacanya sebentar tadi...



Ingatkan nak letak gambar banyak-banyak, tapi nanti berat lak nak loading. Kalau nak tengok taip jer BISMILLAH kat google, nanti keluarlah segala seni tulisan BISMILLAH..jangan malas-malas nak google yer..=)














p/s:sama-sama la kita beramal..puasa dah makin dekat yer..yang baik datang dari-NYA, yang kurang itu datang dari kelemahan aku sendiri..assalamualaikum..

16 Responses so far.

  1. Nick_irfan90 says:

    menarik... lps ni kena selalu praktis menyebutnya...

  2. Kuyam says:

    indah sungguh semua kalimah Bismillah diatas :)

  3. Anne Boleyn says:

    thanx for sharing.. and baca sampai habis. Amin~ :)

  4. Faras says:

    terima kasih tok perkongsian ni... (^_^)

  5. ZE says:

    sharing is charing..=)

  6. ZE says:

    terima kasih..amin..=)

  7. ZE says:

    lagi indah kalau kita amalkan..=)

  8. ZE says:

    sama-sama kita praktis..=)

  9. Miya Omar says:

    menarik :) thanks for sharing this :)

  10. miss lolly says:

    nice info :)

  11. cintanajihah says:

    thanx.. pasni wat selawat lak ea....

  12. ZE says:

    terima kasih kerana membaca..=)

  13. ZE says:

    ur welcome..=)

  14. ZE says:

    i try my best..=)

  15. APi says:

    bismillah..

    semoga anda mendapat kebaikan atas ilmu yang disampaikan..

Share