Menu TAUGEH untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita.
Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.








Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat.

Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang
dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat.. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus.

Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka.

Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA..
Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser.

Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya.





Jadi apalagi,







JOM kita ramai-ramai makan tauge hari-hari..hehe








p/s:btw Chelsea menang lawan Manchester United..lalalala XD

37 Responses so far.

  1. Mimpi says:

    Selalu juga gua makan taugeh ni.

  2. yuhuu...jom kita ratah 1kg taugeh hari ini..!!hehe petang tadi baru pas makan mee goreng mamak kat kedai..oopss bukan mee goreng mamak rencah taugeh okay..nie taugeh goreng mamak rencah mee..banyak giler kot taugeh die..

  3. setiap sayur mst ad khasiat kn??

    xrugi sy suke mkn toge..
    tmbh2 letak tauhu dlm tu..perghhh sdp ;)

  4. hanna says:

    alamak!
    x ske gila makan taugeh!
    huhuw~

  5. admin says:

    aku suka taugeh.. best2!

  6. zaiMi says:

    aku jarang sangat makan tauge. kalau ada dalam masakan aku makan la. kalau tak ada aku pun tak cari. hehe

  7. tauge...feberet tu...
    sy suke tauge...heee~~

  8. I n n z says:

    toge sbb ape.
    ag sdp dr sawi.
    haha !

  9. Sesumpah says:

    CHELSEA CHELSEA :D

  10. beLLa says:

    erk.taugeh?xdinafikan mmg byk function ye..tapi memang xgemorla. haish~

    btw, ARSENAL menang juga ye..;p

  11. ~ ReD ~ says:

    alaaa... tetap tak gemar makan taugeh...:D

  12. Noor says:

    taugeh dkt chicken rice shop sedap.huhuhu

  13. FarhanaDr says:

    Sangat2 suke makan taugeh.. The only sayur yg saye suka.. Hahahaha.. Sayur lain payah nak telan.. Adoi..

  14. apa kata, kita jadi tokey taugeh?heheheh

  15. togeh ni la feberet aku..!

  16. taugeh mmg sdappp....:)

  17. ahhahah gua mkn toge masak lemak je

  18. Kay Nisa says:

    oke saya suka taugeh~ he he hee~

  19. Wow! Tak Fercaya!! aku tak suke Taugeh!! tidakkkk!!! setiap gigitan taugeh yg pecah kat dalam mulut..tidak sanggup ku telan..ohh..sanggup aku kuis2 taugeh kalo ada dalam nasik aku..huhuhu

  20. selalu juga makan Nasi Ayam Taugeh

  21. ~kuyam~ says:

    erk..byknya khasiat tauge,tp sy xsuka tauge langsung.adoi,terlepas la segala khasiat tu.isk

  22. juwei says:

    Bro.

    cuba lawan artikel ni
    http://shahazril.blogspot.com/2009/06/taugeh-sakit-sendi.html

    :D

  23. Inn memang makan semua sayur...

    Kalo taugeh + tauhu + daun kucai wat goreng fuhhhh memang sedaaappp laa...

  24. tau pun, ramai betul orang yang kalau beli makanan panas suruh asing2 tauge.
    tak feel la makan mi goreng mi sup takde tauge :)

  25. zirconia says:

    yeah, sangat suka tauge!

  26. ooo bab singkirkan lemak jahat tu suka sangat..
    x suka taugeh mentah.. celur ckit ok :)

  27. Greenlava says:

    semua sayur saya suka. Tauge kalau stir fried memang sodap...

  28. tauge..oh tauge.. :P

  29. edda(",) says:

    alamakkk.. edda anti taugeh.. cmne niehhh=(

  30. cikkiah says:

    taugeh??
    pening2...huhuhu

  31. Cik N says:

    kalau kene care msk sdp gk taugeh ni mkn panas2

    yeah MU kalah! kakaka :p

  32. hehehe..
    balik nieyh kne borong toge la nampak nye..
    ari2 mau makan toge..
    yeahhhh..
    ^_____^

  33. wahh lapa taugeh! :P

  34. toge (kelate nye pronoun)..best!....wat ulam pon best...mam ngan nasik kabu pom best....^_^

  35. Shakila says:

    jom mam taugeh mlm ni..
    wt candle light dinner

  36. cik yaya says:

    i hate toge!!

Share