Entry kali ini adalah mengenai Namewee..

Ada sesiapa yang masih tidak kenal siapa Namewee?




Namewee adalah seorang budak yang berasal dari Muar dengan nama sebenar Wee Meng Chee yang pernah mendapat kecaman dari rakyat Malaysia sebab membuat sebuah lagu yang ala-ala menganjing Malaysia dengan tajuk Malaysiakuku.

lihat video ini..



Inilah lagu ciptaan Namewee sendiri.

Dia(Namewee) ingat dia bagus sangat ke nak buat lagu mengata orang??Diri sendiri pun selekeh lagi ada hati nak mengata orang. Bagos sangat ke die tu??

Kali ini Namewee buat hal lagi dengan tindakannya yang boleh dikatakan 'agak bodoh'. Bagi yang selalu melayari internet rasanya mereka sudah pun tahu tentang video ini. Hendak kata lama tu, tidak la juga. Masih lagi terasa kehangatannya.

Lihat video ini..




Anda sudah lihat video ini??Anda setuju dengan perbuatan Namewee atau TNB??
ya, ak beritahu dahulu bahawa aku sokong tnb. Kenapa aku kate begitu??Anda bace dahulu penerangan dari TNB mengenai video tersebut..



Dear all friend in Malaysia,
First of all, I would like to introduce myself, I am Maintenance Manager from TNB, I have been serving for TNB for the past 10 years and I am regretful whatever presented in front of you is very untrue…. We have to understand the nature of the electrification supply system, TNB deal with customer in 3 occasions:
1. Customer request for supply, when you have to fill up the forms,
2. Customer pay the bill at counter, Q&A etc..
3. Customer experience supply interuption and call help for supply restoration
In this incidence , Namewee experiece the 3rd condition, the supply interuption in this case is breakdown, ie a force outage due to technical reasons such as:
i. Third party excavation, could be due to developer while installing the box culvert, could be due to utilities companies excavated power cables during their cable/pipe installation.
ii. Sabotaj/vandalism by hero who dare to cut live cable sometime at 11,000Volts and tripped the system,
iii. Force majore such as thunder storm, floods that supply has to be cut off in order to secure people life from electrocuted.
What you see in this short movie are:
1. Namewee ‘Intentionally’make havoc in TNB Muar, he wanted to scold and teach TNB guys a lesson(before leaving his house),
2. He said after he came back to Malaysia he experiece 3 times outages, BUT when dealing to TNB officer he said “MANY Times”, motive is very clear, it’s to agitate the people by taking a good shot.
3. Eventhough the officer has explain this is a breakdown, he still insist for the notification letter and insist to see the superior at 10:10pm,
4. and the rest are cursing, vulgar words, and very uncivilised signages.
What you don’t see perhaps are:
1. What are the people doing in the lorry, why are they working at 10:10pm?
Ans: These are people that assist in the restoration of supply during the event of breakdown, Energy Commission standard for restoration time is 4 hours for Medium Voltage Tripping(below 66KV).
2. Why the officer ‘Kecil’ working 10:10pm in the office & with his colleagues?
Ans: He is not there to eat the banana and minum kopi, he is the technician who monitor the system and get the outage ticket from Call Management Center (CMC) ~15454 and despatch the repair work to the fault finder team. As far as I know, after deliberate of thought, I can’t figure out any other companies in Malaysia can provide 24hrs of service. Tenaga people will go to your house at 3am if you call them at 15454 if you experiece of blackout in your house, but not calling at 06-9532951, this is an office no. No point to call 10 times as the message clearly ask you to call 15454 for any complaints. Perhaps Namewee problem is like Ama that they don’t understand Bahasa Malaysia language. We can understand Ama problem as they migrate from mainland of China , but not Namewee who was born in Muar. We, TNB, are dedicated to “Keeps the Light On” in your house.
3. Why TNB office has supply but no Namewee house?
Ans: If Namewee stay behind of TNB Muar, perhaps this video will not appear. In the actual world, all substations are link by each other, and each substation has to supply to the respective housing area, since he is riding a bike, I assume TNB office is KMs away from his house, and hence if there’s any technical failure on the underground cable or overhead line, therefore TNB officer has to be mobilized to do the isolation of the circuits and taking measurement(insulation testing) of each section of the cables, and all this takes time




Anda sudah baca penerangan maintenance TNB di atas??Anda nilai la sendiri..Anda tahu apa perbezaan 'shutdown' dengan 'breakdown' ??

'shutdown' - disengajakan (notis akan diberitahu sebelum elektrik ditutup)

'breakdown' - tidak disengajakan (berlaku litar pintas)

Bayangkan litar pintas berlaku sekarang??Sempatkah orang TNB nak beri notis sedangkan tak lama lagi TNB akan hidupkan semula elektrik??Anda nilai la sendiri. Ada otak berfikir la, jangan letak kat lutut macam Namewee ni.

Maintenance TNB dah bagi komen, sekarang biar ak lak komen..hehehe. Kebaikan dan Keburukan dari video dan tindakan Namewee tu.


Kebaikan.
- Tindakan itu akan memberi peringatan kepada TNB untuk bekerja dengan lebih baik selepas ini tidak kira samada breakdown atau shoutdown.
- Tindakan jumpa direct juga adalah tindakan yang betul, kerana aku pun ada masa, kalau ada masalah dengan pejabat atau apa, aku akan jumpa direct je. Tetapi, kena ada caranya.

Keburukannya adalah.
- Tindakan pergi TNB sudah betul, tetapi menghambur kata² kesat.?. Ingat ini negara afrika ke apa.
- Mentang² la pandai buat lagu, sedap je buat lagu kutuk TNB.Lepas tu dalam video ada pula tunjuk fuck. Bengong punya orang.
- Katanya pandai cakap omputih. Breakdown dengan shutdown pun tak tahu ke. Breakdown tidak disengajakan, shutdown disengajakan. Kalau dah breakdown, macam mana hendak ada notis..ha3.
- Satu lagi pertanyaan yang bodoh dari namwee, "kenapa kat sini (TNB) ada elektrik..?"..Kalau dorang (TNB) pun tak de elektrik, macma mana hendak buat kerja. Sudah namanya TNB, mestilah ada backup elektrik..ha3
- So kepada Namewee, tindakan yang dilakukan pada pandangan aku adalah 5% bijak, dan 95% bodoh.



p/s:Anda nilai la sendiri..(video diatas bukan rekaan. Anda boleh lihat youtube untuk kepastian)

2 Responses so far.

  1. ~ataicha~ says:

    ala mamat cina tu rasa dia bagus sangat..

    kalau ko bawak kamera.. orang bleh layan lelok.. ntah laa.. tapi dari apa yang dia buat mmg dia tu nak publisiti murahan je..

  2. setuju!!!!!aku bukan perkauman. tp mmg aku dah panas lama dgn mamat cina sekor ni

Share